MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Masalah Jerawat? Dapatkan Rawatan di Klinik Dr Bazilah
| Jerawat. Semua pernah menghadapi masalah jerawat. Tidak kira sama ada ia kecil atau besar, jerawat menjadi antara musuh utama pada kulit wajah manusia. Saya sendiri pernah berhadapan dengan masalah jerawat kronik pada usia muda sehingga memberi kesan kepada keyakinan diri teutamanya berhadapan dengan orang ramai. Alhamdulillah, masalah jerawat kronik sudah tiada lagi. Setakat kadang-kadang timbul jerawat satu dua di bahagian muka sekali sekala itu biasa. Mesti ada yang kata, jerawat hanya hadir ketika di usia muda sahaja. Hakikatnya, ia adalah mitos semata-mata. Orang dewasa sehingga usia 50-an juga boleh menghadapi masalah jerawat. Ada juga yang kata pemakanan juga menjadi menyebabkan timbulnya jerawat. Namun sebenarnya, ada beberapa penyebab dan faktor kepada terjadinya jerawat. Sebelum itu, jom fahami apa yang dimaksudkan dengan jerawat.


KENALI JERAWAT DAN PUNCA TERJADINYA

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Menurut portal MyHEALTH Kementerian Kesihatan Malaysia, jerawat adalah keadaan di mana terdapat bintik atau benjolan pada permukaan kulit. Ia merupakan fenomena biologikal yang terjadi pada kulit akibat daripada masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit manusia. Ini terjadi apabila liang roma tersumbat dengan minyak dan sel kulit mati. Apabila folikel rambut tersumbat oleh lebihan sebum atau minyak, sebum bersama-sama sel kulit mati dan bakteria akan terperangkap di bawah permukaan kulit. Ini menyebabkan pembengkakan dalam pelbagai bentuk dan saiz. Masalah jerawat boleh dikategorikan dari biasa kepada masalah yang teruk. Jenis-jenis jerawat terbahagi kepada jerawat tanpa keradangan seperti bintik hitam dan bintik putih manakala jerawat berserta keradangan kulit dan mengandungi nanah. Acne vulgaris termasuk bintik hitam, bintik putih, papul, nodus dan ‘cyst’ adalah di antara masalah jerawat yang paling biasa dihadapi.


APA YANG MENYEBABKAN TERJADINYA JERAWAT?

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Ada beberapa sebab terjadinya masalah jerawat. Berdasarkan kajian, jerawat terjadi akibat bakteria Propionibacterium acnes (P.acnes) yang wujud pada folikel rambut dalam liang roma. Beberapa kajian yang telah dibuat mendapati P.acnes berkaitan dengan masalah acnes vulgaris. Propionibacteria adalah bakteria gram positif dan lebih suka hidup dalam persekitaran yang mempunyai paras oksigen rendah seperti dalam liang roma yang tersumbat. P.acnes menggunakan sebum sebagai sumber tenaga. Bakteria ini mempunyai enzim yang boleh mencernakan asid-asid lemak dan trigliserin yang banyak terdapat dalam sebum. Dalam keadaan anerobik, P.acnes menggunakan bahan-bahan tersebut dan menghasilkan rantaian asid lemak yang lebih pendek dan asid propionic sebagai produk metabolik. Pencernaan sebum oleh enzim-enzim P.acnes menyebabkan penghasilan bahan-bahan komedogenik yang menjadikan simptom jerawat lebih teruk. Koloni P.acnes juga boleh membentuk biofilem yang menyebabkan ia rintang pada tindakan bahan antibakteria. Keadaan ini akan menyebabkan infeksi berpanjangan pada sebahagian individu.

Namun, bakteria P.acnes tidak menyebabkan kerosakan kulit secara langsung. Kerosakan kulit adalah diakibatkan oleh tindakbalas keradangan dalam sistem imunisasi. Jerawat bernanah berpunca dari tindakbalas berlebihan sistem imunisasi yang menghantar sel darah putih untuk menghapuskan bakteria.

Selain itu, persekitaran kotor dan berminyak, perubahan hormon, Androgen berlebihan seperti dalam sindrom polisistik ovari, pengunaan pakaian atau peralatan yang terlalu ketat pada permukaan kulit yang bersentuhan, pengambilan ubat-ubatan yang mengandungi phenytoin, iodin, bromida, steroid, isoniazid & litium dan produk penjagaan kulit/rambut yang berminyak dan menyumbat liang roma.


BAGAIMANA MERAWAT MASALAH JERAWAT?

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Pernah dengar orang kata jangan picit jerawat? Ya, jangan picit jerawat kerana ia boleh menyebabkan masalah menjadi lebih parah. Elakkan juga daripada sering menyentuh muka kerana tapak tangan dan jari anda yang kotor boleh memindahkan bakteria. Kerap mencuci kulit wajah anda dengan pencuci yang sesuai untuk hilangkan lebihan minyak, bakteria dan kotoran.

Selain itu, kestabilan hormon dan dalaman tubuh badan amatlah penting. Jadi, amalkan gaya hidup sihat, amalkan minum banyak air kosong dan pemakanan seimbang. Pengambilan suplemen seperti vitamin secara sederhana juga digalakkan. Bagi yang suka bersolek khususnya wanita, disarankan untuk ganti alat solek, span dan berus setiap 6 bulan sekali bagi mengelak pertumbuhan bakteria. Pemilihan produk penjagaan diri bersifat ‘bukan-komedogenik’ dan penggunaan penyegar dari bahan semulajadi seperti jus lemon, kulit pisang dan teh hijau untuk kulit yang berminyak juga boleh membantu mengelak masalah jerawat.

Bagi mereka yang menghadapi masalah jerawat ringan seperti seperti bintik hitam dan bintik putih, anda boleh sekadar merawat sendiri dengan ubat yang boleh diperolehi dari kedai farmasi. Namun, jika masalah jerawat yang sederhana dan kronik, anda memerlukan rawatan masalah jerawat di Klinik Dr Bazilah.

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Klinik Dr Bazilah merupakan klinik estetik yang dibarisi oleh pengamal kesihatan bertauliah dan berlesen dibawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dengan menawarkan pelbagai rawatan khususnya bagi mereka yang mengalami masalah kulit dan rambut. Klinik Dr Bazilah memberi tumpuan kepada merawat semua masalah berkaitan kulit dan rambut dengan menggunakan kaedah terbaik dan rawatan kosmetik terkini yang telah terbukti secara klinikal, keselamatan dan keberkesanannya.

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

MASALAH JERAWAT? DAPATKAN RAWATAN DI KLINIK DR BAZILAH

Klinik Dr Bazilah telah merawat lebih 17 ribu pesakit serta lebih 9 ribu prosedur berjaya dilakukan pastinya menjadi pilihan terbaik buat mereka yang mengalami masalah kulit antaranya jerawat, jerawat berparut, jeragat dan ekzema. Bagi anda yang berada di sekitar Wangsa Maju, Gombak, Setapak boleh mengunjungi cawangan klinik Dr. Bazilah di Jalan Sentul Pasar, Kuala Lumpur. Klinik Dr. Bazilah juga turut mempunyai cawangan di Bangi dan Shah Alam. Layari www.klinikdrbazilah.com untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai rawatan dan servis yang ditawarkan di klinik estetik Dr Bazilah. Hubungi/Whatsapp di 019-6571563 untuk tempahan dan pertanyaan lanjut.

IKUTI DR BAZILAH DI FACEBOOK | INSTAGRAM



KLINIK DR BAZILAH CAWANGAN KUALA LUMPUR
(KLINIK KULIT/ESTETIK/RAMBUT/JERAWAT/JERAGAT)
UNIT A1-10, LEVEL 1, PUNCAK SENTUL, 
8, JALAN SENTUL PASAR,
51000 KUALA LUMPUR.
Telefon : 013-8177005

KLINIK DR BAZILAH CAWANGAN BANGI
C-10-G, PLAZA PARAGON POINT, JALAN MEDAN
PUSAT BANDAR 5, SEKSYEN 9,
BANDAR BARU BANGI,
43650, SELANGOR DARUL EHSAN.
Telefon: 03-89229681 / 011-15905931

KLINIK DR BAZILAH CAWANGAN SHAH ALAM
R-02-01, EMIRA, JALAN AKUATIK A13/64A
SEKSYEN 13, 40100, SHAH ALAM,
SELANGOR DARUL EHSAN.
Telefon: 03-50357359



#KLINIKDRBAZILAH #KECANTIKAN #RAWATAN #ESTETIK

0 Comments