Pesona Prague - Siri Eksplorasi Dunia 2013 (UK dan EROPAH)


Jak Se REEFISM? aha...itu adalah 'apa khabar' dalam bahasa Czech...hehehe...konsep sangat mukadimah......

Untuk sambungan #throwback trip saya dan travel buddy saya ke Eropah, destinasi selepas Rome adalah Prague, capital city of Czech Republic. Kami di Prague selama 3 hari saja (2 Jun sampai 4 Jun 2013).

Prague ni berada dalam Central Europe dan dikenali sebagai 'Jewel in the Crown' of Central Europe. Prague juga dikenali dengan nama Praha oleh local people. Kalau korang nak detail pasal Prague ni just browse http://www.prague.eu/en dan juga https://www.pragueexperience.com/information/tourism.asp. It may help you. Banyak attractions disini telah disenaraikan sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO. Menarik ke idok.....

Masa plan nak ke Europe ni saya tak terfikir pun pasal Prague ni. Kawan saya lah yang suggestkan bandar ni sebab dia pernah ke sana dan suka bangat dengan Prague. So saya pun ikut la kata dia sebab dia berpengalaman travel ke Europe ni. 

Flight dari Rome ke Prague delay dalam 2 jam camtu. Kebas pungkok menunggu. Kitorg naik Czech Airlines sebab masa beli tu dia ada buat promo sales. Sampai ja di Vaclav Havel Airport (formerly known as Ruzyne Airport) terus amik luggage dan cari taxi sebab dah nak dekat senja kot. Czech Republic adalah negara dalam kesatuan Eropah dan tiada passport control tau kalau kita masuk dari mana2 negara Eropah lain. Airport diorg berada dalam zone Praha 6.

ta ta Rome...

Jarak hotel dan airport dalam 20 minit saja. Along the way nak ke hotel view dia walawey...cantik dan bersih sangat. Time kitorg sampai hujan renyai2 dan suhu adalah 9 darjah celsius.

By da way, matawang di Prague adalah Czech Koruna (CZK). Korang kena tukar di airport sebab di Malaysia takde duit CZK ni. Jadi korang kena plan la belanja korang kat sana bila tukar. Make sure tukar ngam2 sepanjang stay di sana. Saya tukar duit CZK di airport dekat Rome.

Bahasa ibunda diorg adalah Czech dan digunakan oleh 96 % penduduk di sini tapi so far kami di sana Bahasa Inggeris digunakan meluas juga jadi takde masalah dari segi komunikasi.

Jaringan pengangkutan awam ni Prague? Korang boleh layari web http://www.myczechrepublic.com/prague/prague_metro.html atau http://czech-transport.com/index.php?id=38 untuk info pasal transportation di Prague. Saya tidak mencuba tram dan train di sana jadi tak dapat nak memberi cadangan......hihihihi

Ok....sekarang meh nak cerita pasal hotel kitorg stay sepanjang di Prague. Nama hotel adalah Bene Residence which located dekat area Praha 1. Saya suka sangat hotel ni sebab walaupun dia bajet hotel tapi bilik dia sangat luas tau. Bilik kitorg book via venere.com ini provide 1 katil queen size, satu single bed dan satu sofa. Memang boleh duduk satu family tau. Harga dia oklah dengan apa yang dia offer cuma 107 EURO dengan free wifi dah breakfast lagi. Kalau nak check hotel ni just layari web diorg di http://residencebene.praguehotels.it/.

Kat Prague ni hotel-hotel diorg murah-murah tau. So korang bolehlah nak berbelanja lebih untuk stay kat hotel 3 atau 4 bintang sebab memang murah sangat. Kalau sapa2 nak pi Prague better duduk area Praha 1 tau sebab di Praha 1 ni dekat ngan attractions dan senang nak gerak.

Actually untuk trip kitrg ni kita tak amik mana2 Travel Pass sebab macam saya bagitau attractions diorg walking distance sajok dari hotel kitrog stay. Convenience sangat. Kitorg just stay 3H2M saja sebab fikir bandar Prague ni kecik aja (actually better stay 4 hari sebab kitorg tak sempat nak explore banyak tempat).

Memandangkan kitrg sampai Prague pun dah senja pada Day 1 jadi pas check in terus keluar cari makanan halal. Kebetulan selang beberapa blok ada satu restoran halal. Kitorg makan disitu saja (lupa nama kedai tu). Pas tu terus balik hotel sebab nak simpan tenaga untuk esoknya. Malam tu sejuk sangat dan suhu masa tu 9 darjah celsius kot. Nasib baik heater dalam bilik berfungsi. Kalau idok mahu tidur menggigil nanti...hahahaha

Day 2 kitorg bangun awal sebab dah excited sangat nak explore bandar Prague. Nasib kitaorg kurang best sebab sepanjang stay disana ujan kerap turun. Nak tak nak kena redah jugak lah kan. Kebetulan pulak air sungai Vltava naik sebab Germany hujan teruk sampai air sungai bawak ke sini so Charles Bridge tutup tau. Rasa ralat lah jugak tapi apakan daya kuasa alam.

Anyway sungai Vltava adalah sungai terpanjang di Czech Republic. Disini lah terletaknya Charles Bridge. Nak naik cruise pun boleh disini tapi kitaorg tak cuba pun.

Kitorg jalan kaki untuk pergi ke attractions utama iaitu Prague Castle. All the way tu kitorg lalu la kat area Charles Bridge tu dan kebetulan sejuk giler plus hujan lebat so kitorg nampak Mc Cafe terus masuk dan order kopi. Bila sejuk-sejuk ni asyik nak terkencing sajok. Pi la toilet kat Mc Cafe tu and you know what? Toilet dia kena bayar tau. Redha....

Sepanjang area Charles Bridge tu ada banyak kedai jual cenderamata. Murah pun murah. Kitorg pun tak lepas peluang belek2 dan membeli apa yang patut memandangkan cuaca masih hujan. Owner kedai siap excited bila kitaorg bagitau dari Malaysia.

Setel di kedai souviner je kitorg menapak lagi menuju ke Prague Castle. Prague Castle ni atas bukit. Maka sesi pendakian bermula. Aiyo. Penat usah cakap lah. Dengan asyik nak terkencing lagi. Puas mencari public toilet. Tak jumpa. Terus pi cari cafe mana-mana order air pastu pinjam toilet (sana takde istilah free ye kalau nak guna toilet).

Sepanjang jalan tu tetiba kitorg nampak kedai urut Thai. Menggeletek la kitaorg sebab kaki lenguh sangat. Tetiba keluar satu bangla ni dengan muka kekwat tanya kitorg nak apa? Hello....takkan nak mintak sedekah kot. Mestilah nak massage kaki. Terus kitorg kensel niat sebab meluat ngan peel bangla tu.

Akhirnya sampai la kitorg kat Prague Castle. Dari Prague Castle ni korang boleh tengok view bandar Prague tau. Awesome view.

Kitorg memang jalan jelah di kawasan sekitar sampai petang.

Bila odw balik ke area hotel kitrg ada jumpa satu orchestra show. Macam nak tengok sajok. Banyak juga tau show2 cam ni kat sana. Pas fikir punya fikir kitorg pun amik la show petang. Harga tiket? kalau convert mau dekat RM200 tau sorang. Tapi sebab nak merasa pejam mata sajok....hihihi

Setel show je kitrg terus jalan lagi menghala ke city area. Jalan2 tengok kawasan sekitar je.


time pagi ni kedai pun tak bukak lagi

gigih

Prague Astronomical Clock

cantik

awal sangat sampai kedai pun tak bukak lagi

Hard Rock Prague terletak di Old Town Square

hujan saja time kitorg kat sini

jalan lagi

bersih

Antonin Dvorak ni komposer Czech yang popular

Rudolfinum

Air sungai Vltava naik

redah sajok walaupun hujan

tempat ni sebelah Charles Bridge

War Memorial

klasik tram dia

baru start ramai orang nak pi kerja

Pissing Fountain ni dekat ngan restoran tepi Sungai Vltava

dapat tgk Charles Bridge dari tepi pun jadilah

breakfast di Mc Cafe

boleh claim tak?

jalan lagi

ni tram baru

sayang tak cuba naik masa di sana

view dari Prague Castle

nampak tak tower atas bukit tu? itu Petrin Lookout Tower

Prague Castle area

suka tempat ni

bersih

kami tak masuk pun

lagi

Prague Castle area

mesti bangunan ni banyak duit tapi kedek

St Vitus Cathedral

cam kat Milan jek

kolam

area St Vitus

cantik senibina

suka la bangunan kat sini

nak kemana tewwww

tak sah kalau pi Prague tak ke area sini

hati-hati jalan sebab licin

lagi

oh indahnya

tangga femes di sini

sorry turn saya memosing pulak

Josef Manes ni adalah seorg painter terkenal di sini dolu2

ada group tour

apa yang cuba disampaikan oleh patung ini?

odw ke city

Pomnik Svateho Vaclava

hadapan Pomnik tu la

ok turn saya pulak

Municipal House 

hadapan Municipal House

ni tram lama

Palladium ni Shopping Complex yang kitorg jumpa

Konektor Place

rasanya sini kitorg tak nampak banyak kenderaan 

buat wedding photoshoot pasti meletz

abis banjir sampai jalan tutup

ni church kot

manyak duit boleh la stay sini sebab betul2 menghadap Sungai Vltava

bangunan fakulti apa tah

cantik kan kalau waktu malam lagi awesome

ala2 walk of fame gitewww

kena datang sini kalau ke Prague

orkestra diorg taklah segah Filharmonik Petronas

cantik

5 je musicians diorg tapi penonton ramai tau

Day 3 kitorg dah standby nak ke airport sajok sebab nak ke final destination iaitu Amsterdam. So masa nak check out kitorg mintak receptionist call kan taxi. Taxi sampai on time. Sepanjang perjalanan ke airport taxi driver sangat friendly. Dia tanya kitorg da ri mana. Kitorg jawab dari Malaysia. Dia cam excited tau dengar kitrg dari Malaysia. Siap bagitau lagi yang sekarang ni orang Asia banyak yang kaya-kaya seperti Singaporean....hihihi

Sampai kat airport terus cari kaunter check in. Setel check in kitorg just lepak2 sebelum masuk boarding gate. Masa kat airport kitorg adalah jumpa satu couple Melayu.

suka sangat airport diorg

hisap rokok dulu sebelum terbang

Ingat tak saya ada bagitau sal kisah tak best saya dengan Easyjet dan beg yang saya beli kat London? Meh nak cite. Masa saya nak check in bag saya ada tanya kat minah kaunter tu beg tu boleh carry ke idok? dia kata boleh je. So saya pun carry ja bag tu. sampai kat boarding gate tetiba staff easy jet tu kata beg saya kena check in. Wei...your staff dah kata boleh carry nape ko kata takleh pulak. Pastu saya pun explain la masa saya dari Paris ke Rome naik Easyjet boleh je hand carry bag tu. Diorg cam taknak dengar explaination saya. Saya ngan tengah panas hati bawak kuar semua barang2 saya masuk dalam beg plastik dan beg tu saya tinggal kat kerusi. Diorg tau saya marah sebab minah yang incharge boarding gate tu tak nak tgk muka saya. Saya carut direct kat diorg sebab dah panas hati kan. Sayang memang la sayang beg tu sebab saya beli 40 pound kot. Tapi saya pujuk hati saya kata takde rezeki saya. So korang yang nak travel naik easyjet better check betul2 rules and regulations diorg tau. Murah memang lah murah tambang dia tapi tak berbaloi denga servis pun tak guna juga. Seperti Airasia walaupun tambang murah tapi berbaloi dengan servis yang diorg bagi. Salute to Airasia. Patutlah sentiasa dapat Best Low Cost Airline in the world setiap tahun. (Easyjet, sila pilih staff yang betul dan bagi servis yang baik kalau nak survive lama. TAKE NOTE!)

Lain airport lain cara diorg. Cam airport kita tak straight sangat tapi ada setengah airport diorg siap check lagi saiz, berat dan kuantiti hand carry bags kita even beza satu kilo pun berkira tau.

Personally saya suka bangat ngat Prague ni. Bandar dia kecik saja tapi damai dan mempersonakan. Bagi saya bandar ni bersih sangat. Cuma tak tak bestnya susah nak cari public toilet. Sampai kena beli minuman kat restaurant untuk pinjam toilet. Public toilet dia pulak masa kitorg jumpa berkunci plak. Even toilet dalam Mcdonalds diorg pun kena bayar tau. Untuk repeat ke sini lagi? Absolutely YES! Highly recommended tau sapa2 nak datang sini cuba 2 perkara ya korang kena tahan iaitu mencari makanan halal dan juga local people sebab ada ja orang sini yang tak friendly. Cuma rezeki saya je dapat jumpa yang baik2 kecuali mamat bangla kedai urut tu. Mentang mentang keja kat Prague. Uekkk....

Saya tak sempat nak cuba tram dan metro diorg sebab sepanjang di sana kitorg cuma jalan kaki je.

Oklah...nantikan edisi terakhir trip 2013 ke bumi Eropah ini. Destinasi seterusnya, Amsterdam.

Till then guys.... Dekuji (Thank You)


#REEFISM #REEFISMTERRITORY

0 Comments