Siri Eksplorasi Dunia ke Bali, Indonesia - Mac 2014

Salam REEFISM semua....

Apa khabar semua? Sihat hendaknya. Baiklah. Untuk kisah #throwback trip saya seterusnya saya nak share tentang kunjungan saya ke tanah Bali, Indonesia.

Seperti yang semua tahu yang Bali ni memang destinasi pelancongan yang sangat popular di dunia. Ramai warga asing suka datang ke Bali terutamanya orang muda untuk berlibur.

Saya nak cerita sedikit tentang Bali ni. Ia adalah sebuah kepulauan dan wilayah di Indonesia. Bali juga bersebelahan dengan Pulau Lombok. Denpasar adalah capital bagi Bali. Kalau korang lihat peta Bali ia adalah satu pulau yang besar dan antara tempat yang popular adalah Kuta, Ubud dan Tanah Lot. Majoriti penduduk di Bali adalah beragama Hindu.

Kunjungan saya ke Bali adalah pada 15 -17 Mac 2014. Trip kali ini adalah bersama 3 lagi rakan baik saya dan kami menaiki Malaysia Airlines. Bagi penginapan pula kami ambil promo pakej 3 Hari 2 Malam dekat Groupon Malaysia di mana pakej tersebut menyediakan penginapan 3 Hari 2 Malam berserta daily breakfast dan airport transfer. Tak silap saya pakej ini berharga RM99 seorang. Sebab itu saya grab aja deal ini. Sebenarnya tarikh asal trip ini telah diubah kerana tarikh sebetulnya jatuh pada Hari Nyepi jadi kami terpaksa tukar ke tarikh lain. Jadi korang yang plan nak ke Bali kena check betul-betul samada Hari Nyepi tu kena tak dengan tarikh yang di rancang sebab Hari Nyepi semua orang tidak dibenarkan keluar dari hotel dan airport juga akan ditutup selama 1 hari. Hari Nyepi ini tak tetap tarikhnya setiap tahun cuma dia diantara bulan Mac atau April. Masa ni kami ralat sikit sebab masa beli tiket flight pihak MAS sepatutnya alert akan Hari Nyepi ni dan tidak menjual tiket pada tarikh berkenaan. Kesudahannya kami kena bayar penalti untuk menukar tarikh penerbangan dan membayar beza harga tiket tarikh yang kami tukar itu.

Nyepi is a Balinese "Day of Silence" that is commemorated every Isakawarsa (Saka new year) according to the Balinese calendar (in 2015, it fell on March 21). It is a Hindu celebration mainly celebrated in BaliIndonesia. Nyepi, a public holiday in Indonesia, is a day of silence, fasting and meditation for the Balinese. The day following Nyepi is also celebrated as New Year's Day. On this day, the youth of Bali practice the ceremony of Omed-omedanor 'The Kissing Ritual' to celebrate the new year. The same day celebrated in India as ugadi.
Observed from 6 a.m. until 6 a.m. the next morning, Nyepi is a day reserved for self-reflection, and as such, anything that might interfere with that purpose is restricted. The main restrictions are no lighting fires (and lights must be kept low); no working; no entertainment or pleasure; no traveling; and, for some, no talking or eating at all. The effect of these prohibitions is that Bali's usually bustling streets and roads are empty, there is little or no noise from TVs and radios, and few signs of activity are seen even inside homes. The only people to be seen outdoors are the Pecalang, traditional security men who patrol the streets to ensure the prohibitions are being followed.
Although Nyepi is primarily a Hindu holiday, non-Hindu residents and tourists are not exempt from the restrictions. Although they are free to do as they wish inside their hotels, no one is allowed onto the beaches or streets, and the only airport in Bali remains closed for the entire day. The only exceptions granted are for emergency vehicles responding to life-threatening conditions and women about to give birth.
On the day after Nyepi, known as Ngembak Geni, social activity picks up again quickly, as families and friends gather to ask forgiveness from one another, and to perform certain religious rituals together 
Sumber Wikipedia

wajah riang ria ribena

Flight kami berlepas malam 14 Mac 2014. Kami touched down di Ngurah Rai International Airport awal pagi dalam pukul 2 pagi 15 Mac 2014. Airport ini baru sahaja di renovasi semasa kami tiba di sana. Ada free Wifi dan juga Bangi Kopitiam di ruang ketibaan. Sementara tunggu pagi, kami just lepak di Bangi Kopitiam sambil tidur-tidur ayam sebab janji dengan supir pukul 7 pagi. Memandangkan kami dah booking supir jadi kami tak guna pun Airport transfer pakej yang dibeli.


Balai ketibaan di Ngurai Rai Airport

tunggu sampai mata lebam

Yes! udah pagi dong. Lets explore Bali

Untuk transportation kami dah booking siap2 dari Malaysia lagi. Sorry sebab tak dapat nak share no telefon sebab tak simpan. Harga pun tak ingat tapi lebih kurang supir2 yang lain la.

Day 1 bila supir sampai saja di airport hati kami punya girang sebab dah tak lalu menunggu dah ni. Naik kebas pungkok. Terus kami di bawa ke hotel dahulu dengan harapan boleh check in awal. Nama hotel yang kami stay adalah Hotel Neo di area Jelantik.

Terus terang yang saya tak ingat dah apa itinenary masa di Bali dulu. Jadi demi tidak menghampakan anda semua saya jamukan mata anda dengan foto-foto sepanjang trip disana. Ampun ya....

Hotel ni saya bagi 3 bintang

jalan-jalan di pantai Kuta

tempat wajib

Tanah Lot

waktu ni monopod tengah in tau jadi ramai juga yang jakun tengok kitorang

checked

Tanah Lot

time ni view awesome

kami tak turun pun sebab takut licin

say cheese

walaupun muka letih tetap pose baik punya

oh indahnya

lagi

memorial

seksilah patung ni dok angkat cik keti

budak dok jual souvenir pun kami angkut sekali

shopping street di Tanah Lot

tempat wajib bergambar

sini banyak gerbang stail cenggini

ayuh pulang esok explore lagi

Day 2 Kami dibawa menonton persembahan kebudayaan dan juga melawat attractions di sana.

tarian apa tak ingat

sini mewah dengan patung

Batuan Temple, Sukawati

lagi

dan lagi

patung lagi

sangat teliti diorg buat kerja

memorial

gerun

bersih

diorg jaga rapi tau temple di sini

Batuan Temple, Sukawati

Batuan Temple, Sukawati

Batuan Temple, Sukawati

pintu ni rare

detail

pintu lagi

banyak sangat patung

tetap pose walaupun panas terik

ahhh...tidak

bersama pas supir kami. Baik orangnya.

lunch disini

view yang awesome sambil lunch

Tirtha Empul Temple, Tampaksiring

Tirtha Empul Temple, Tampaksiring

acara penyucian diri katanya

lagi

sempat lagi nak merokok tu

sila patuhi arahan

oh teratai mana kau bunga

takde jentik-jentik kah

patung lagi

Tirtha Empul Temple, Tampaksiring

tangga ni saya tak pasti ke mana

ilmu

i was here

kopi luwak

kaedah penghasilan kopi luwak

musang tengah tidur

mata dia merah

makcik tunggu anak balik ke?

lokasi ni di Bali Pulina

Bali Pulina

lets wefie

sesi hi-tea tapi minum kopi luwak...mahal wei...

kreatif

ala comey

Day 3 Hari terakhir di Bali. Kami check out pagi tu dan terus explore lagi kawasan antaranya Garuda Wisnu Kencana Cultural Park di South Kuta.

Taman Ayun, Mengwi

Taman Ayun, Mengwi

jangan lambat

Taman Ayun

sejarah

eh....lihat tu....

Taman Ayun

lagi

nothing is free here in Bali

bermeditasi kah

Bali Next Top Modal

suka stail cenggini

uiii...apakah

damai

lagi

dan lagi

sunyi je

unik

pose apakah ini

bersama anak pak supir

kenderaan kami sepanjang disini

Ulun Danu Temple, Bedugul

amazing view

riang ria

kat Bedugul ni dingin saja

cantik

kena datang sini kalau ke Bali

lagi

temple berbayar disini dijaga bersih


pintu masuk

bersih

beristirehat

kreatif

Ulun Danu

please jadi pleace...hik3

ada upacara

dan lagi

sapa mau naik

what a view

alangkah indah photo wedding berlanskapkan view ini

terjumpa dengan Yana Samsudin di Bali

Garuda Wisnu Kencana

lagi

dulu tempat ni dibina sebab ada APEC meeting tak silap

nothing much kat sini dan tiket dia agak mahal tau

ada performance

lagi

dan lagi

dan lagi

tempat show

eh eh eh

kisah disebalik

ke manakah

sila baca

malam kami pi layan private beach

di sini orang kaya beli private beach tau

Pirates of Caribean kah

ku susuri pantai ini

roundabout

last singgah sebelum balik

kena cuba makan di sini tau

time ni membuang masa sebelum pergi ke airport

depan mall ni adalah pantai

Flight pulang ke Kuala Lumpur dibeli pada 18 Mac 2014 awal pagi.

Personally saya rasa Bali ni menarik untuk dikunjungi. Banyak spot menarik yang korang boleh explore sebenarnya terutamanya rural areas. Ramai warga asing yang memilih untuk terus menetap di sana kerana inginkan kedamaian dan ketenangan. Memandangkan Bali ni dekat dengan Australia maka ramai warga mereka di sana. Tapi korang kena hati-hati juga sebab di sana jualan dadah agak berleluasa terutama di sekitar kawasan kelab2 malam. Try to avoid this kinda of place dan sentiasa berwaspada bila berjalan di waktu malam. Dulu kecoh tentang kes pengeboman di Bali dan tapak kesan peristiwa itu masih ada lagi tau dan dijadikan memorial.

Pekan Kuta dah terlalu overated walaupun ia merupakan pekan utama di Bali . Saya prefer duduk di area Seminyak, Ubud atau Nusa Dua kerana lebih privasi tetapi area Kuta adalah lebih strategik.

Nantikan #throwback trip 2014 seterusnya tau.

Till then guys...daaaaa

P/S: Korang kalau ada masa pergilah ke Nusa Lembongan dan Nusa Penida. Dengar kata view sana awesome nak mampos. Saya tak pernah sampai lagi jadi tak tau kemampusan dia tahap mana...hahaha

0 Comments