PPZ-MAIWP SASAR KUTIPAN ZAKAT RM 110 JUTA SEPANJANG RAMADAN 2019






Kesedaran umat Islam akan kewajipan menunaikan ibadah zakat semakin tinggi. Pada tahun 2018 sahaja, pihak Pusat Pungutan Zakat - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) berjaya mengutip RM95.8 juta menerusi pembayaran zakat fitrah dan harta dengan bilangan pembayar hampir 110 juta orang direkodkan.

Bersempena dengan Ramadan 2019, pihak PPZ-MAIWP menyasarkan peningkatan 15% atau RM110 juta kutipan zakat fitrah dan harta pada tahun ini. Justeru itu, PPZ-MAIWP melancarkan kempen IBADAH ZAKAT PELENGKAP RAMADAN bagi menggalakkan umat Islam berzakat sepanjang Ramadan tahun ini.

KETUA PEGAWAI EKSEKUTIF PPZ-MAIWP, TUAN HAJI AHMAD SHUKRI YUSOFF





Bertepatan dengan slogan "Memudahkan Anda Berzakat", pihak PPZ-MAIWP berusaha bagi memastikan perkhidmatan bagi urusan pembayaran zakat lebih efisien dan memudahkan orang ramai. Antara inisiatif yang dilakukan adalah dengan pembukaan 10 kaunter PPZ-MAIWP setiap hari termasuk cuti umum sepanjang Ramadan bermula dari jam 8.15 pagi sehingga 4.30 petang. Ia melibatkan 7 kaunter di Kuala Lumpur, 2 di Putrajaya dan 1 di Labuan. Urusan pembayaran boleh dibuat secara tunai, cek, kad debit/kredit dan kad kredit perbankan Islam. Antara perkhidmatan yang ditawarkan di kaunter adalah:

  • menaksir/mengira zakat
  • membayar semua jenis zakat
  • mendapatkan salinan resit zakat
  • menyemak rekod bayaran zakat terdahulu
  • mendapatkan borang kebenaran potongan gaji zakat

Selain itu, orang ramai juga boleh menunaikan bayaran semua jenis zakat menerusi laman sesawang rasmi www.zakat.com.my . Kaedah ini lebih mudah dan boleh dilakukan sepanjang 24 jam serta resit pembayaran boleh didapati secara terus. Anda juga boleh menyemak rekod pembayaran terdahulu secara atas talian.

Pihak PPZ-MAIWP turut menyediakan perkhidmatan Kaunter Zakat Bergerak dan anda boleh menghubungi Pusat Panggilan Zakat PPZ-MAIWP di talian 1-300-88-5757 bagi mengetahui lokasi Kaunter Zakat Bergerak ini.

Sebagai penghargaan kepada setiap pembayar zakat, pihak PPZ-MAIWP menyediakan cenderahati khas berupa sampul raya, Kit Ramadan & Syawal bermula 1 Ramadan serta produk Asnaf (bermula minggu ke-3 Ramadan). Ianya tertakluk selagi stok masih ada dan kaedah pembayaran. Selain itu, cenderahati khas turut diberikan kepada 1000 orang yang mengulangi pembayaran menerusi atas talian.

CENDERAHATI KEPADA PEMBAYAR ZAKAT





Menerusi Skim Kafalah Muzakki (Skim Khairat Kematian) yang ditawarkan oleh PPZ-MAIWP, pembayaran bulanan minima RM 50 melayakkan setiap waris pembayar zakat menerima sumbangan khas sebanyak RM 3 ribu sekiranya berlaku kematian. 

Pada majlis sama, pihak PPZ-MAIWP turut melancarkan penjenamaan semula Skim Thohir (Skim Potongan Gaji Zakat) dengan nama baru, Skim Potongan Zakat Bulanan (PZB).

Selari dengan perkembangan dunia media sosial, PPZ-MAIWP akan mengadakan slot ilmiah secara langsung di laman Facebook rasminya setiap Jumaat sepanjang bulan Ramadan ini. Slot berdurasi 30 minit ini akan mengutarakan isu zakat dan pengisian kerohanian bersama tetamu jemputan yang terdiri daripada ilmuan agama.

Anda boleh melayari laman sesawang dan media sosial rasmi PPZ-MAIWP bagi mendapatkan sebarang maklumat lanjut.


LAMAN FACEBOOK RASMI

LAMAN INSTAGRAM RASMI


#REEFISM #REEFISMTERRITORY #PPZMAIWP #IBADAHZAKATPELENGKAPRAMADAN #BERZAKATDENGANPPZMAIWP

1 Comments